maanantai 9. toukokuuta 2011

Miksi hieroja kyselee kaiken maailman kysymyksiä?

Usein asiakkaani ihmettelevät ensimmäisellä käyntikerralla, kun kysyn heiltä ison liudan kysymyksiä. Asiat, joita tiedustelen ovat nimi, syntymävuosi, osoite, puhelinnumero, ammatti jatyönkuva, harrastukset,sairaudet ja lääkitykset, tehdyt leikkaukset, murtumat ja vammat.

Muutaman kerran on tullut kysymys, mitä nämä kysymykset hierontaan liittyy - Sinähän vain hierot. Nyt haluan avata ihmisille syyt näiden kysymyksien taustalla ja selventää mitä eroa on sillä, kun ilman haastattelua aletaan hieromaan.


Yhteistiedot:

Nimi kysytään tietysti, että tiedetään kuka on asiakkaana. Puhelinnumero on  tärkeä tietää molempiin suuntiin. Asiakkaan puhelinnumeroa tarvitaan, jos hoitajan puolesta joudutaan siirtämään aikaa esimerkiksi sairastumisen takia. Tai jos asiakas ei jostain syystä saavukaan hoitoon, niin häneen voidaan ottaa yhteittä ja
selvittää asia. Osoitetietoja käytetään laskuttamiseen. Esimerkiksi hoitolaitoksessani peruutus täytyy tehdä 24h ennen hoitoa. Jos näin ei tee, hoidosta veloitetaan 50%. Tämä voidaan suorittaa laskuttamalla. Osoite- ja
sähköpostitietoja voidaan käyttää myös asiakaskirjeiden ja mainosten lähettämiseen, jos asiakas näin sallii. Moni hieroja on yksityinen yrittäjä ja jokainen asikas, joka jättää tulematta hoitoon on tappiollinen. Jos asiakas peruuttaa hoitonsa ajoissa, hierojalla on mahdollisuus saada uusi asiakas hänen tilalleen.
On myös hyvä tietää, minkä ikäinen asiakas on. Kaksikymppisen ja 60-vuotiaan luuston rakenne ovat erilaisia. Ulkoinen olemus ei aina anna kuvaa ihmisen todellisesta iästä. Ikä antaa tietyt lähtökohdat hoidolle. Näin hoitaja voi valmistautua paremmin tulevaan hoitoon.

Ammatti ja harrastukset kertovat ihmisestä paljon. Esimerkiksi jos ajattelee ihmistä, joka työskentelee näyttöpäätteen edessä noin 8 tuntia päivässä ja sen lisäksi harrastaa käsitöitä. Voi olettaa, että hänellä niska-hartiaseutu outuu todella koville. Kun taas vertaa häntä kaveriin, joka on palomies ja  harrastuksina on juoksu ja kuntosali ja harjoitus tunteja viikossa tulee noin 15, on tilanne hyvin erilainen. Monesti tuki- ja liikuntaelimistön vaivat ovat työperäisiä. Näillä tiedoilla on helpompi lähteä haastattelemaan asiakasta lisää ja pureutua kiinni vaivan aiheuttajaan, eikä vain tyytyä lievittämään oireita.
On tärkeää oleellista tietää asiakkaan sairauksista ja lääkityksistä. Pahin skenaario on, että asiakas saa sairaskohtauksen hieronnan aikana. Sairastietojen perusteella on helpompi antaa oikeanlainen ensiapu ja välittää tieto myös mahdollisille ensihoitajille. Osa sairauksista aiheuttaa rajoitteita hieronnalle. Rajoitteet ovat hyvin yksilöllisiä sairaudesta ja asiakkaasta riippuen. Esimerkiksi aktiivinen syöpä rajoittaa hierontaa. Aluetta,
jossa on syöpäpesäkkeet ei saa hieroa. Hieronta voiaktivoida syöpäsoluja ja lähettää etäpesäkkeitä. Jos syöpä on esimerkiksi yläkehossa, silloin voi hieroa esimerkiksi jalkoja. Asiakkaan kannattaa kuitenkin kysyä lääkärinsä  mielipidettä asiaan.

Leikkaukset, murtumat ja vammat eivät parane syvällä kudoksissa niin nopeasti, kuin esimerkiksi päältä voi näyttää. Jos asiakkaalle on tehty esimerkiksi polven ristisideleikkaus kaksi kuukautta sitten, asiakas voi jo liikkua lähes normaalisti leikkauksen jälkeen, mutta polven erilaisia mobilisointeja tulee kuitenkin välttää.

Kauken kaikkiaan haastattelu tehdään asiakkaiden turvallisuuden ja mahdollisimminman hyvän hoidontakia. Hieroja, joka ei tee näitä haastatteluja, laiminlyö velvollisuuksiaan. Kovin usein hieronnassa ei satu hoitovirheitä, mutta kukaan asiakas tai hoitaja ei halua niitä omalle kohdalleen. Näillä kysymyksillä
hoitovirheet voidaan minimoida.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti